Met HYboek wordt lezen veel leuker.

Sommige kinderen zijn bijna niet bij te houden als het gaat om leren lezen. Het is duidelijk dat deze kinderen zonder al te veel hulp gaan genieten van allerlei jeugdboeken.
Voor 20 tot 25% van de leerlingen in groep 3 en 4 gaat dit proces veel moeizamer. Ze blijven hangen in de allereerste niveaus en maken weinig vorderingen. Zij zijn, ook na een jaar leesonderwijs of langer, nog altijd bezig met het decoderen, ook van woorden die al bekend zijn.
Hun leestempo is laag en er zijn nog maar weinig woorden geautomatiseerd. Daardoor komen deze kinderen nog helemaal niet toe aan het begrijpen van het verhaal en levert het lezen nauwelijks tot geen leesplezier op. De motivatie om te gaan lezen is er niet en ontstaat ook niet. De kinderen bevinden zich al gauw in een vicieuze cirkel die we het “Mattheus-effect” noemen. Dit effect heeft zijn naam gekregen van de bekende Amerikaanse taalwetenschapper Keith Stanovich die in 1986 onderzoek deed naar zwakke lezers. De term “Mattheus-effect” heeft betrekking op een passage in de Bijbel waarin wordt beschreven dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer.
Die rijkdom gaat over een rijke woordenschat en een steeds groeiende kennis van de wereld. Het is ook de rijkdom van plezier beleven aan lezen en je in kunnen leven in de personages in boeken. Doordat kinderen plezier beleven aan lezen, doen ze het graag en veel en worden ze er steeds beter in. Zo komen ze ook relatief snel toe aan het lezen van leuke boeken.
Het verhaal van de zwakke lezer laat zich makkelijk raden…

De onderzoeken van Stanovich en anderen tonen dus aan dat de verschillen tussen goede en zwakke lezers steeds groter worden. HY-boek is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat die verschillen niet steeds blijven toenemen en dat de rijkdom beter verdeeld kan worden.
Bij HYboek willen we die neerwaartse spiraal ombuigen. We doen dat door kinderen die lezen lastig of nog niet zo leuk vinden, een steuntje in de rug te geven. We weten dat lezen beter gaat als je het veel doet, dus moeten we ervoor zorgen dat ook deze kinderen het leuk vinden om te lezen en het ook meer gaan doen.
We vergelijken onze HYboeken met de zijwieltjes die gebruikt worden bij het leren fietsen: steeds maar vallen is niet leuk, door de zijwieltjes vallen kinderen veel minder en hebben ze het gevoel dat ze het zelf kunnen. En ‘zelf doen’ is iets wat alle kinderen graag willen…